Minggu, 24 Juni 2012

Kajian - Bunyi enjin jet boleh gugat jantung

MEREKA yang tinggal di kawasan yang mempunyai kepadatan kenderaan tinggi dan sering mengalami kesesakan lalu lintas bukan sahaja berdepan masalah tekanan akibat bunyi bising, malah berisiko menghidap sakit jantung.

Kajian yang dijalankan di Denmark selama 10 tahun mendapati perkara tersebut meningkatkan risiko sakit jantung sebanyak 12 peratus.

"Kita mungkin menganggap bunyi bising kenderaan sekadar mengganggu tidur. Tetapi apabila pada setiap masa anda terdedah kepada bunyi yang sangat bising, anda sebenarnya secara tidak langsung meningkatkan kandungan hormon stres di dalam badan.

"Ia mempunyai kaitan dengan risiko serangan jantung," kata ketua pengkaji daripada Persatuan Kanser Denmark, Mette Sorenson.

Sorenson dan pengkaji lain bersetuju bahawa terdapat hubung kait yang signifikan antara serangan jantung dan lokasi kediaman di kawasan trafik sesak selepas mengambil kira faktor pencemaran udara.

Dalam pada itu, Sorenson menasihatkan orang ramai agar memilih bilik tidur yang tidak terdedah kepada bunyi bising kenderaan atau elakkan daripada mendiami kawasan seperti itu.

Kajian ke atas 50,000 responden itu disiarkan dalam jurnal PLoS ONE.

- KOSMO!

0 komentar:

Posting Komentar


Top