Kamis, 21 Juni 2012

Kadar Penceraian Menurun Tahun 2011

Statistik yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menunjukkan kadar penceraian dalam kalangan umat Islam di negara ini menurun iaitu sebanyak 27,355 kes tahun lepas berbanding 28,035 pada 2010.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim berkata, statistik pernikahan pula meningkat kepada 140,529 pada tahun lepas berbanding 135,548 pada 2010.

"Walaupun kes penceraian menurun tahun lepas, ia tetap membimbangkan dan masih perlu diberi perhatian sewajarnya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Rumahku Syurgaku di sini Khamis.

Justeru, beliau berkata, usaha sedang dilakukan untuk mewajibkan setiap pasangan terutamanya penjawat awam mengikuti kursus pasca perkahwinan yang dijangka dapat membantu menurunkan lagi kadar penceraian.

"Sebagai permulaan kursus itu akan dijalankan di peringkat kerajaan dansekiranya ia terbukti berjaya, mungkin diwajibkan kepada sektor swasta pula,"katanya.

Mashitah berkata, kursus itu juga akan dimasukkan dalam salah satu program 1Malaysia Family 1st dengan diurus selia oleh Jakim dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Negeri, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta badan bukan kerajaan (NGO).

- BERNAMA

0 komentar:

Posting Komentar


Top