Senin, 18 Juni 2012

Keputusan EURO 2012 : Itali 2 Ireland 0 (Kumpulan C) Itali layak ke Suku Akhir



ITALI mempamerkan aksi cemerlang apabila mencatatkan kemenangan berharga 2-0 ke atas Republik Ireland pada aksi terakhir Kumpulan C di Stadium Stadium Municipal, Poznan, awal pagi ini (waktu Malaysia).

Kemenangan itu ternyata amat bermakna buat Itali apabila mengesahkan slot suku akhir selepas dipalit kekecewaan ekoran gagal untuk mengutip mata penuh sebelum ini.

Pada babak awal perlawanan, kedua-dua pasukan dilihat menampilkan permainan yang berhati-hati dan seimbang

Bagaimanapun, juara dunia 2006, Itali mula menemui rentak di tengah babak perlawanan apabila mula bermain agresif dengan menampilkan serangan balas berbahaya ke gawang Republik Ireland, namun berjaya dikawal ketat oleh benteng pertahanan pasukan itu.

Asakan demi asakan akhirnya menewaskan pertahanan Republik Ireland. Tandukan menerusi Antonio Cassano pada minit ke-35 berjaya membolosi gawang lawan untuk mendahului 1-0.

Memasuki babak kedua perlawanan, Republik Ireland mula mengatur serangan demi memburu kemenangan pertama, namun tidak mendatangkan hasil apabila semua percubaan yang dilakukan tersasar.

Sebaliknya, Itali yang bersemangat untuk memburu slot ke suku akhir, terus mempamerkan aksi hebat apabila penyerang sensasi mereka, Mario Balotelli berjaya menghasilkan gol kedua pada minit ke-89 untuk membantu skuad The Azzuri mengutip tiga mata penuh.

Kemenangan ini membolehkan anak didik Cesare Prandelli menamatkan saingan peringkat Kumpulan C selaku naib juara dengan mengumpul empat mata.

Sementara itu, Republik Ireland yang sudah tersingkir dalam saingan Euro 2012 selepas mencatat dua kekalahan dalam Kumpulan C, terus menemui jalan buntu apabila setiap asakan yang dilakukan oleh mereka terus gagal untuk menjaringkan gol penyamaan.

Sebaliknya, kegagalan ini terus menghantui pasukan Republik Ireland apabila pernah tewas kepada Crotia 1-3, dan dibelasah Sepanyol 0-4 sebelum ini.

Berdasarkan rekod pertemuan mereka sebelum ini, Republik Ireland menewaskan Itali 2-0 pada tahun lepas.

Dalam dua perlawanan sebelum ini, Itali mengutip dua mata dengan berada di kedudukan ketiga manakala Republik Ireland di tangga tercorot setelah tiada sebarang mata berjaya diperoleh.

Pada pertemuan suku akhir yang akan berlangsung 24 Jun ini, Itali dijadualkan bertemu dengan naib juara Kumpulan D.


Sekilas fakta perlawanan (Separuh masa pertama):

- Keputusan semasa: (2) Itali (0) Rep Ireland

- Penguasaan bola: (53%) Itali (47%) Rep Ireland

- Percubaan ke arah gawang: (24) Itali (9) Rep Ireland

- Sepakan penjuru: (12) Itali (5) Rep Ireland

- Kad kuning: 1 (Balzaretti, Buffon dan De Rossi; Itali); 2 (St Ledger; O'Shea dan Andrews; Rep, Ireland)


Barisan pemain Itali:

1 Gianluigi Buffon
19 Leonardo Bonucci
16 Daniele De Rossi
3 Giorgio Chiellini
2 Christian Maggio
21 Andrea Pirlo
8 Claudio Marchisio
13 Emanuele Giaccherini
22 Alessandro Diamanti
11 Antonio Di Natale


Barisan pemain Republik Ireland:

1 Shay Given
4 John O'Shea
2 Sean St Ledger
5 Riachard Dunne
3 Stephen Ward
7 Aiden McGeady
6 Glenn Whelan
8 Keith Andrews
11 Damien Duff
10 Robbie Keane
9 Kevin Doyle

- SINAR HARIAN

0 komentar:

Posting Komentar


Top