Kamis, 21 Juni 2012

Antibodi jadi penawar demam denggi

HONG KONG - Para saintis berkata mereka telah mengambil antibodi daripada seorang bekas pesakit demam denggi di Singapura yang boleh mengatasi virus denggi.

Penemuan terbaharu itu dijangka boleh mengawal kes kematian akibat demam denggi.

Sehingga kini, masih belum ada penawar bagi demam denggi yang telah menbunuh lebih 20,000 orang setahun terutama kanak-kanak. Pakar perubatan setakat ini hanya mampu mengawal simptom penyakit tersebut.

Antibodi itu merupakan di antara 200,000 sampel yang diambil daripada 100 orang pesakit demam denggi yang telah pulih. Antibodi itu dilihat mampu membunuh kuman virus denggi subjenis 1, jelas satu laporan yang diterbitkan dalam jurnal Perubatan Sains Translasi.

Terdapat empat subjenis yang berbeza dalam virus denggi yang menyebabkan demam maut itu.

"Penemuan antibodi itu boleh membunuh virus denggi sebelum ia merebak ke semua sel darah," kata salah seorang saintis penyelidikan, Lok Shee-Mei.

Dalam satu penyelidikan menggunakan tikus sebagai subjek, para pengkaji mendapati antibodi itu meliputi seluruh permukaan virus, sekali gus menghalangnya dari terus merebak.

Berbanding beberapa penemuan lain, antibodi itu boleh membunuh lebih banyak virus dan bertindak dengan pantas, kata seorang pensyarah Fakulti Perubatan Universiti Kebangsaan Singapura, Paul MacAry.

Pasukan penyelidik itu juga akan berusaha untuk meningkatkan lagi antibodi tersebut bagi mengatasi virus denggi subjenis 2, 3 dan 4.

Menurut MacAry, pasukan mereka telah menemui antibodi bagi subjenis 2 tetapi masih dalam proses ujian awal.

"Hampir 99 peratus kes denggi di Singapura melibatkan jenis 1 atau 2. Maka dalam tempoh enam bulan hingga satu tahun, dua jenis antibodi akan diperkenalkan untuk membantu pesakit demam denggi di Singapura," katanya.

- Reuters

0 komentar:

Posting Komentar


Top