Kamis, 28 Juni 2012

Program Interaktif - Tuisyen Rakyat 1Malaysia (i-TR1M) dilancarkan


Kerajaan meluluskan peruntukan RM2 juta daripada dana khas untuk melaksanakan program Interaktif - Tuisyen Rakyat 1Malaysia (i-TR1M) untuk memberi tuisyen secara percuma kepada pelajar di seluruh negara yang bakal menduduki peperiksaan umum pada tahun ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkan program yang dilaksanakan Yayasan Guru Malaysia Berhad (YGMB) di kediamannya di Seri Perdana di sini semalam.

Hadir sama ialah Pengerusi YGMB, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom.

Sementara itu, Alimuddin berkata, projek perintis program itu akan dilaksanakan di negeri Selangor melibatkan 10,000 pelajar yang bakal menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada tahun ini.

"Program i-TR1M ini akan meningkatkan prestasi akademik bagi anak-anak golongan berpendapatan rendah untuk mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran program tersebut di Putrajaya semalam.

Alimuddin berkata, program yang berlangsung dari 18 Jun hingga Oktober ini dilaksanakan di 107 buah sekolah iaitu 30 buah sekolah menengah dan 77 buah sekolah rendah di Selangor.

- KOSMO!

0 komentar:

Posting Komentar


Top