Senin, 04 Juni 2012

Demam EURO 2012 bakal jejas produktiviti pekerja

Oleh DATUK MANJA ISMAIL

KEJOHANAN bola sepak Eropah atau lebih dikenali sebagai EURO 2012, pertandingan kedua terbesar sukan itu selepas Piala Dunia, akan bermula Sabtu ini. Seperti biasa, Malaysia walaupun sudah lama di tempat tercorot dalam senarai gergasi bola sepak serantau, akan menghadapi ‘demam’ sepanjang tiga minggu kejohanan itu. Dalam kata lain, sebahagian besar rakyat negara ini akan 'tidur bola, makan bola', manakala isteri dan suri rumah yang tidak meminati bola sepak bakal mengeluh kerana terabai untuk sementara waktu. Majikan pula sama ada jabatan awam atau swasta terpaksa menghadapi masalah ponteng kerja, meningkatnya cuti sakit atau pekerja datang lewat.

Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) mengeluarkan amaran mengenai kemungkinan kejatuhan produktiviti pekerja sepanjang kejohanan EURO 2012 akan disiarkan secara langsung oleh beberapa stesen televisyen di negara ini. Pengarah Eksekutifnya, Shamsuddin Bardan, dilaporkan berkata, berdasarkan pengalaman lalu, majikan perlu bersedia menghadapi masalah ponteng kerja atau cuti sakit pada tempoh kejohanan EURO 2012 dan Sukan Olimpik selepas itu.

“Dua kejohanan itu amat popular di Malaysia dan ramai yang akan menonton siaran secara langsung. Disebabkan perbezaan waktu, kebanyakan siaran langsung itu pada awal pagi dan mereka yang menonton tentunya letih dan mengantuk apabila bekerja selepas itu. Mereka tidak mungkin mampu memberi tumpuan 100 peratus kepada tugas,” katanya.

Kajian MEF sebelum Piala Dunia 2010 mendapati 120 ahli persatuan itu menjangkakan 14.2 peratus pekerja mereka mengambil cuti sakit, manakala tahap produktiviti jatuh 15.5 peratus.

Dari sudut lain pula, kejohanan EURO 2012 mungkin dapat mengurangkan seketika demam Pilihan Raya Umum Ke-13, yang melanda sejak tahun lalu dan suhunya kian meningkat sekarang. Selepas beberapa ramalan mengenai tarikh Parlimen dibubarkan meleset, beberapa tarikh baru pula diramalkan seperti pada Julai, selepas Aidilfitri atau selepas pembentangan Bajet 2013, yang jatuh pada 28 September.

Pemilihan tarikh pembentangan belanjawan negara lebih awal daripada kebiasaannya itu menimbulkan spekulasi kuat kononnya pilihan raya umum akan diadakan sebelum Ramadan. Jika ini berlaku, bermakna rakyat Malaysia akan menghadapi dua demam serentak iaitu demam pilihan raya umum dan deman EURO 2012 atau Sukan Olimpik yang bermula Julai hingga Ogos.
Secara kebetulan, tiga kejohanan Piala Eropah sebelum ini iaitu pada 1964, 2004 dan 2008 diadakan pada tahun sama Malaysia mengadakan pilihan raya umum.

Sekiranya satu kejohanan sukan itu berlaku serentak dengan tempoh berkempen pilihan raya umum, tumpuan rakyat pastinya terbahagi dua. Walaupun bukan semua rakyat meminati bola sepak atau Olimpik, tidak kurang juga mereka yang sudah bosan dengan politik. Kerana itu, siaran langsung kejohanan EURO 2012 dan Sukan Olimpik nanti mungkin melegakan mereka yang sudah bosan dengan pelbagai berita politik serta kenyataan dan tingkah laku pemainnya.

Pada masa sama, kehadiran kejohanan sukan popular seperti ini ketika demam pilihan raya umum turut mencabar kebijaksanaan orang politik bagaimana mereka boleh mengalih perhatian rakyat kepada kempen masing-masing.

Kerana itu, kita tidak hairan jika di sepanjang kejohanan EURO 2012 nanti ada ceramah atau kegiatan politik diaturkan serentak dengan acara menonton siaran langsung perlawanan bola sepak terutama di kalangan pengundi muda yang menjadi rebutan parti politik.

Sama ada tempoh berkempen pilihan raya umum nanti serentak dengan EURO 2012 atau tidak, yang pasti perhatian rakyat sepanjang bulan ini tidak lagi tertumpu kepada politik semata-mata. Stesen televisyen dan syarikat penaja mengaturkan pelbagai acara bagi menarik penonton dan meningkatkan jualan produk masing-masing. Seperti sepanjang kejohanan Piala Dunia, EURO 2012 menyediakan pelbagai pesta untuk peminat bola sepak.

Walaupun majikan berdepan dengan kejatuhan produktiviti pekerja, kejohanan sukan seperti ini mampu mengalih perhatian rakyat daripada pertelingkahan politik yang bagaikan tidak berkesudahan untuk sementara waktu.

Sekurang-kurangnya keseronokan rakyat tanpa mengira kaum, agama dan kedudukan ketika menyokong pasukan masing-masing dalam suasana penuh ceria nanti, menyedarkan kita politik bukan segala-galanya dalam kehidupan ini.

- BERITA HARIAN

0 komentar:

Posting Komentar


Top