Rabu, 18 Juli 2012

KPT Akan Terus Usaha Tingkat Jumlah Pelajar Lelaki Di IPT

Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) akan meneruskan usaha bagi menggalakkan dan memupuk minat pelajar-pelajar lelaki menyambung pengajian di peringkat universiti.

Menterinya Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, ini kerana, seperti tahun-tahun terdahulu, calon perempuan tetap mendominasi kemasukan pelajar ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) termasuklah pengambilan sesi baru ini.

"Tahun ini bilangan calon perempuan yang ditawarkan tempat melebihi calon lelaki dengan jumlah seramai 25,372 orang berbanding calon lelaki hanya 13,177 orang.

"Ini bermakna usaha berterusan untuk menimbulkan minat dan menggalakkan pelajar lelaki menyambung pengajian ke universiti khususnya perlu dilakukan," katanya pada sidang media selepas menyampaikan anugerah kecemerlangan kepada bakal mahasiswa di Majlis Impianku Ke Menara Gading, dekat sini, Selasa.

Mohamed Khaled berkata kerajaan perlu meneruskan usaha ini agar proses pembangunan modal insan dalam negara dapat dilaksanakan secara seimbang.

"Usaha kita bukan dengan cara kurangkan kemasukan pelajar perempuan dan bawa masuk pelajar lelaki.

"Kita kekalkan kemasukan calon perempuan tetapi teruskan usaha untuk menjadikan jumlah pelajar lelaki seimbang dengan wanita," jelasnya.

Menurut Mohamed Khaled, kaedah terbaik mengatasi situasi ini ialah dengan mengkaji sistem pengajian di peringkat sekolah rendah dan menengah.

Kaedah itu katanya mampu menangani masalah keciciran sekali gus dapat membuka ruang dan peluang kepada pelajar lelaki.

"Kita kena faham bagaimana lelaki (pelajar) berfikir...mungkin mereka tak sesuai dengan pendidikan berorientasikan peperiksaan.

"Mungkin mereka lebih cenderung kepada bidang penerokaan dan bidang kreatif," katanya lagi.

Mengulas lanjut, Mohamed Khaled berkata usaha-usaha yang dilakukan kerajaan ini menunjukan kerajaan amat serius dalam soal akses pendidikan tinggi kepada rakyat.

Beliau menjelaskan semua pihak tanpa mengira agama, bangsa, keturunan, negeri mempunyai akses untuk pendidikan tinggi.

Dalam pada itu, Mohamed Khaled turut mengakui penawaran tempat di universiti pada tahun ini sedikit berkurang berbanding tahun lalu.

"Tempat terhad dan persaingan sengit...itu kita tak nafikan," tegasnya.

Perkara ini berlaku atas beberapa faktor termasuklah autonomi yang diberikan kepada Universiti Penyelidikan (RU) mengenai pengurusan kemasukan pelajar secara independen dan penambahan jumlah pelajar peringkat sarjana dan doktor falsafah.

Pada majlis itu, seramai 48 bakal mahasiswa daripada pelbagai latar belakang diraikan oleh KPT.

Mereka termasuklah pelajar cemerlang daripada golongan orang kelainan upaya (OKU), anak peneroka Felda, Orang Asli, atlet, bumiputera Sabah dan Sarawak serta pelajar kembar.

- MSTAR

0 komentar:

Posting Komentar


Top