Rabu, 11 Juli 2012

Graduan Institut Pendidikan Guru Malaysia perlu ikhlas berkhidmat


Graduan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) diminta supaya berkhidmat dengan penuh ikhlas, amanah, berintegriti dan proaktif untuk membangunkan murid.

Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Datuk Azman Amin Hassan berkata, mereka juga mesti memainkan peranan membentuk murid supaya menjadi warganegara yang sempurna sesuai dengan haluan Falsafah Pendidikan Negara.

Katanya, khidmat guru ketika ini amat diperlukan sesuai dengan kepesatan dan pembangunan negara bagi membina modal insan yang akan memacu perubahan dalam menuju dan mencapai Wawasan 2020.

"Saya juga ingin mengingatkan kepada para graduan sesungguhnya dunia pendidikan kian mencabar dan memaut pelbagai disiplin ilmu dan kerjaya, maka, seorang guru mestilah menyesuaikan diri dengan keadaan semasa mengikut arus globalisasi.

"Pendekatan, strategi dan kaedah pengajaran serta pembelajaran merentas kurikulum mesti mempunyai unsur tambah nilai supaya tugas untuk mendidik tidak statik," katanya ketika berucap merasmikan Majlis Konvokesyen IPG bagi sidang keempat di sini hari ini.

Turut hadir, Rektor IPGM, Datuk Dr. Haili Dolhan dan timbalannya Dr. Lee Boon Hua.

Bagi sesi hari ini seramai 1, 266 daripada 9, 279 graduan daripada 26 IPGM seluruh negara menerima diploma masing-masing dalam majlis konvokesyen yang berlangsung selama empat hari bermula 10 Julai.

- UTUSAN

0 komentar:

Posting Komentar


Top