Rabu, 23 Mei 2012

Tempoh kontrak guru tabika dilanjut 3 tahun

PUTRAJAYA 22 Mei - Tempoh kontrak guru dan penolong guru Tabika Perpaduan seluruh negara yang sebelum ini ditetapkan setahun sahaja, akan dilanjutkan tiga tahun mulai tahun depan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Koh Tsu Koon berkata, keputusan itu dibuat berikutan dasar memperbaharui kontrak secara tahunan selama ini telah menimbulkan kebimbangan di kalangan guru dan penolong guru tabika terbabit.

Katanya, mulai tahun ini juga emolumen kakitangan kontrak tersebut diperolehi sepenuhnya menerusi belanjawan tahunan.

"Sehingga kini kita mempunyai 3,400 guru dan penolong guru Tabika Perpaduan dan 1,732 kelas.

"Saya berharap dengan insentif itu mereka akan terus mempertingkatkan lagi mutu pengajaran untuk generasi muda kita melalui tabika yang merupakan sebahagian Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) pendidikan di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP)," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas berucap di Majlis Meraikan Kecemerlangan Warga Kerja Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) di sini hari ini. Turut hadir Ketua Pengarah JPNIN, Datuk Azman Amin Hassan.

Pada majlis itu, seramai 315 kakitangan JPNIN menerima anugerah masing-masing.

Dalam perkembangan lain, Tsu Koon berkata, mulai tahun ini kadar perlindungan insurans kepada anggota Skim Rondaan Sukarela (SRS) yang kini RM20,000 dinaikkan kepada RM40,000 seorang.

Katanya, ia perlu sebagai pengiktirafan kerajaan kepada orang ramai yang kini menunjukkan minat mendalam terhadap SRS.

"Sambutan terhadap SRS amat menggalakkan walaupun mereka tidak dibayar elaun meronda dan yang diperolehi mereka cuma waktu perlepasan, itu pun kalau meronda selepas pukul 2 pagi," katanya.

- UTUSAN

0 komentar:

Posting Komentar


Top