Minggu, 20 Mei 2012

Rakyat Malaysia Serendah Umur 12 Tahun Hadapi Masalah Pendengaran Akibat Pencemaran Bunyi

Malaysia semakin bising dan rakyat seawal umur 12 telah dikesan menghadapi masalah pendengaran kerana bunyi persekitaran yang kuat.

Dalam 'roadshow' sejak bulan Januari yang dilakukan pusat pendengaran Bay Audio Malaysia yang melakukan ujian terhadap kira-kira 4,000 rakyat Malaysia mendapati satu pertiga daripada mereka yang menjalani ujian pendengaran lima minit menunjukkan masalah pendengaran ringan sehingga peringkat yang teruk.

"Kebanyakan mereka berusia lebih 55 tahun, tetapi kita juga melihat remaja seawal umur 14 tahun menunjukkan tanda-tanda awal kehilangan pendengaran," kata audiologis kanan, Andrew Campbell.

Mereka bagaimanapun bukanlah mangsa yang paling muda.

Perunding dan Pakar Bedah Telinga, Hidung dan Tekak, Dr K. Gopalan Nair menemui tiga anak muda berumur 12 dan 13 yang kurang pendengaran tahun ini.

"Ibu bapa mereka membawa mereka berjumpa saya kerana mereka tidak lagi bertindak balas apabila dipanggil.

"Ibu bapa mereka terpaksa berteriak," kata Dr Gopalan, yang berkhidmat di Hospital Lum Wah, Pulau Pinang.

Tahun lepas, Dr Gopalan berhadapan sekurang-kurangnya 10 remaja yang mempunyai masalah yang sama.

"Jika remaja ini tidak sedar bahawa mereka merosakkan pendengaran mereka dengan mendengar pemain mp3 atau iPod dengan kuat, mereka mungkin memerlukan alat pendengaran apabila mereka mencapai umur 30 atau 40 tahun," kata Dr Gopalan.

Dr Gopalan juga berkata saraf yang rosak disebabkan sering terdedah kepada bunyi bising boleh menyebabkan gejala 'tinnitus'.

Tetapi masalah pendengaran akibat bunyi bising tidak hanya disebabkan muzik yang kuat daripada iPod atau pemain mp3.

Pakar-pakar berkata, dunia hari ini sebenarnya mempunyai persekitaran yang bising.

Campbell, yang mengambil ukuran bunyi dari beberapa kelab malam tempatan, telah mencatatkan paras bunyi dari 110dB (desibel) ke 123dB, bunyi yang lebih kuat berbanding gerudi tangan dan gergaji elektrik.

Suasana sedemikian hanya selamat diduduki selama kurang daripada 15 minit, kata Campbell.

Tinjauan oleh The Star menggunakan aplikasi mudah alih yang dicipta oleh Pihak Berkuasa Tenaga Kerja Alam Sekitar Sweden di sekitar bandar mencatatkan tahap kebisingan yang tinggi daripada pekikan dan suara di pasar malam (kira-kira 94dB) dan pada kereta api (setinggi 110dB) yang digabungkan dengan bunyi geseran gerabak di landasan.

Menurut doktor kesihatan pekerjaan, Dr Abed Onn, lebih ramai orang muda menunjukkan tanda-tanda kehilangan pendengaran lebih awal sebelum mereka mula bekerja di kilang-kilang dan tempat kerja lain yang bising.

Walaupun tidak banyak kajian rasmi dilakukan terhadap masalah pendengaran akibat bunyi bising di Malaysia, Dr Abed berkata ramai orang muda telah menunjukkan tanda-tanda awal penyakit itu apabila mereka telah diuji sebelum memulakan kerja.

Dr Abed percaya masalah pendengaran adalah salah satu daripada tiga 'penyakit pekerjaan' di Malaysia di samping sakit belakang dan gangguan otot.

Beliau juga berkata tahap selamat untuk mereka yang menggunakan 'headphone' untuk mendengar muzik adalah kurang daripada 60 peratus takat bunyi maksimum dalam tempoh satu jam sehari.

- MSTAR

0 komentar:

Posting Komentar


Top