Kamis, 24 Mei 2012

Bank Letak Lebih 'Halangan' Banteras Penipuan Perbankan Dalam Talian

Bank akan memperkenalkan satu lagi lapis keselamatan yang baru dengan menjalinkan kerjasama dengan pihak berkuasa keselamatan siber dan pihak polis untuk membanteras penipuan dalam talian yang semakin menjadi-jadi.

Menurut Cybersecurity Malaysia, kes-kes penipuan yang dilaporkan kepada agensi ini adalah dua kali ganda, daripada 606 pada tahun 2009 kepada 1,328 pada tahun 2010 dan 3,142 tahun lepas.

"Sehingga April tahun ini, kami menerima hampir 2,000 kes penipuan perbankan dalam talian," kata ketua pegawai eksekutif (CEO) Lt Kol (RET) Prof Datuk Husin Jazri, yang mengesahkan agensi ini telah bergabung tenaga dengan Persatuan Bank-Bank Malaysia untuk memerangi penipuan di internet.

Agensi di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi ini akan bekerjasama dengan bank untuk menjalankan kempen intensif bagi meningkatkan kesedaran daripada penipuan.

Perkara ini menjadi begitu serius apabila CIMB dan Maybank baru-baru ini membuat usaha bersepadu memberi amaran mengenai penipuan perbankan dalam talian dengan mengambil satu iklan berhalaman penuh dalam akhbar The Star, menggesa pelanggan mereka melaporkan dengan serta-merta jika mereka menerima TAC (Kod Pengesahan Transaksi) yang tidak diminta.

TAC yang dihantar melalui SMS kepada telefon mudah alih pengguna berdaftar, adalah lapisan kedua keselamatan. Yang pertama adalah butiran 'username' dan kata laluan.

Menurut pembekal perkhidmatan mudah alih untuk 16 buah bank tempatan, Macro Kiosk Bhd, institusi kewangan mungkin mengamalkan "lapisan ketiga" keselamatan bagi sistem talian mereka tidak lama lagi.

Ciri "Faktor Ketiga Pengesahan" akan mengesan percubaan untuk menggodam akaun perbankan dalam talian berdasarkan lokasi telefon bimbit pengguna.

"Ia akan membolehkan bank-bank untuk mengesan lokasi komputer yang digunakan untuk log masuk ke akaun sepadan dengan lokasi telefon bimbit pengguna.

"Sebagai contoh, jika orang yang mengakses akaun didapati berada di luar Malaysia, manakala telefon bimbit pengguna berada di negara ini, mungkin ada sesuatu yang tidak kena," kata Ketua Pegawai Eksekutif Macro Kiosk, Kenny Goh.

Kemudian pengguna akan dihantar SMS untuk mengesahkan sama ada mereka mahu meneruskan urus niaga.

"Ini akan memberi amaran kepada pengguna jika seseorang itu cuba untuk menggodam akaun perbankan mereka secara dalam talian."

- MSTAR

0 komentar:

Posting Komentar


Top