Rabu, 23 Mei 2012

Piala Thomas 2012 : Malaysia gagal ke separuh akhir


Pasukan badminton negara gagal layak ke separuh akhir Piala Thomas selepas tunduk di tangan China 3-0. Pada pusingan suku akhir pada jam 7 malam tadi di Gimnasium Pusat Sukan Wuhan, Malaysia tewas pada tiga perlawanan berturut-turut.

Pada perlawanan perseorangan pertama menyaksikan Daren Liew melakukan kejutan terhadap Lin Dan apabila menang set pertama 17-21.

Selepas itu, Lin Dan kembali bangkit menewaskan Daren di set kedua 21-9 dan menang di set penentuan dengan catatan 21-5.

Pasangan beregu negara, Koo Kien Keat dan Tan Boon Heong tewas kedua-dua set kepada Cai Yun dan Fu Haifeng dengan kiraan 21-17 dan 21-18 sekalipun mereka memberi saingan sengit kepada beregu China itu di set kedua.

Pada perlawanan terakhir, perseorangan kedua negara, Muhammad Hafiz Hashim dilihat dapat menyalakan impian negara tetapi musnah apabila tunduk kepada Chen Long. Chen Long menang kedua-dua set dengan catatan 21-10 dan 21-11.

Baki dua perlawanan seterusnya tidak dapat memberi apa-apa makna kepada keputusan Malaysia. Perlawanan beregu kedua membabitkan Lim Khim Wah dan Goh V Shem menentang Shen Ye dan Hong Wei dari China.

Perlawanan perseorangan terakhir, Chong Wei Feng menentang Chen Jin. Kelmarin, Chong Wei terpaksa menarik diri dari meneruskan persaingan ketika menentang Denmark, Peter Hoeg Gade dalam pusingan Kumpulan C.

Chong Wei mungkin akan dihantar ke luar negara untuk menjalani rawatan sekiranya tiada alternatif lain.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata, ia merupakan jalan terbaik buat pemain harapan negara itu menghadapi Olimpik London untuk merawat kecederaan di bahagian buku lali kanan.

Kali terakhir skuad negara memenangi Piala Thomas ialah pada 1992 di Stadium Negara selepas menumpaskan Indonesia 3-2 pada perlawanan akhir.

- SINAR HARIAN

0 komentar:

Posting Komentar


Top