Selasa, 29 Mei 2012

Kaspersky Lab kesan virus licik Worm.Win32.Flame

Kaspersky Lab mengesan satu program virus berniat jahat yang sangat licik, Worm.Win32.Flame, yang kini digunakan secara aktif sebagai senjata siber yang mengancam entiti di beberapa negara.

Worm.Win32.Flame boleh mencuri maklumat penting, termasuk tetapi tidak terhad, kepada kandungan paparan komputer, maklumat mengenai sistem sasaran, fail yang disimpan, data hubungan, malah perbualan audio, kata syarikat antivirus berkenaan.

"Perisian perosak itu ditemui oleh pakar Kaspersky Lab semasa siasatan yang dimulakan oleh Kesatuan Telekomunikasi Antarabangsa (ITU)," katanya dalam satu kenyataan.

ITU ialah agensi utama Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu bagi teknologi komunikasi dan maklumat.

Kajian awal mendapati perisian perosak yang dikenali sebagai Flame sudah muncul lebih dua tahun lepas - sejak Mac 2010.

Berdasarkan kedudukannya yang sangat kompleks, selain bentuk sasaran serangan, tiada perisian keselamatan yang dapat mengesannya.

Kaspersky Lab berkata pakar-pakarnya kini menjalankan analisis mendalam ke atas Flame.

"Dalam tempoh beberapa hari siri catatan blog akan mendedahkan lebih banyak maklumat ancaman baharu itu apabila ia didedahkan," katanya.

Sementara itu, ITU akan menggunakan rangkaian Rakan Usaha Sama Multilateral Menentang Ancaman Siber (IMPACT) yang melibatkan 142 negara dan beberapa penggiat industri, termasuk Kaspersky Lab, bagi memberi amaran kepada kerajaan dan komuniti teknikal mengenai ancaman siber ini dan menyegerakan analisis teknikal.

- Bernama

0 komentar:

Posting Komentar


Top