Rabu, 30 Mei 2012

Nasihat Polis (PDRM) : Waspada Orang Tidak Dikenali

WASPADA ORANG TIDAK DIKENALI

Seorang penunggang motosikal diarah berhenti oleh orang yang tidak dikenali. Sejurus melemparkan pelbagai tuduhan yang tidak berasas, mangsa dirompak dan motosikal turut dilarikan.

Kita harus mengambil berat perkara ini bagi memastikan kesejahteraan masyarakat terus dipelihara.

Sila kongsi dan sampaikan kepada kawan-kawan agar sama-sama kita cegah dan sama-sama kita elak dari menjadi mangsa.

Nasihat PDRM.

1) Polis telah dilatih untuk menahan kenderaan bergerak secara selamat. Jika diarah berhenti oleh Polis bertugas, patuhi arahan dan sila lakukan dengan betul dan selamat.

2) Ketika di atas jalan, sentiasa berwaspada dengan keadaan persekitaran, terutamanya jika ada kenderaan yang mengekori.

3) Jika berasa curiga atau mengesyaki sesuatu, terus pergi ke tempat selamat seperti Balai Polis, Balai Bomba, Hospital, Kem Tentera (jangan rempuh masuk kawasan larangan, berhenti di luar sahaja dan dapatkan bantuan anggota tentera bertugas), ataupun pergi ke tempat yang ramai orang.

4) Dalam keadaan terdesak akibat diacu dengan senjata, elakkan konfrantasi (bertekak, cabar-mencabar) yang boleh membahayakan diri. Cuba ingat apa-apa butiran yang sempat kita perhatikan seperti keadaan fizikal penjenayah (muka, tatoo, tahi lalat, parut, cara/loghat pertuturan), atau kenderaan yang digunakan (jenis, nombor pendaftaran, warna). Perkara ini penting dalam siasatan.

5) Jika melihat kejadian yang mencurigakan berlaku di tepi jalan (seseorang dalam ketakutan dan berhadapan dengan dua atau tiga orang yang bengis atau bersenjata), sila hubungi pihak polis dengan SEGERA kerana mangsa tidak berpeluang meminta bantuan. Hotline: 03-22663333.

6) Jika kita mempunyai “Distress Button” (MyDistress), sila gunakan secara berhati-hati agar tidak dikesan oleh penjenayah.

7) Ingat, kejadian jenayah harus dilaporkan supaya pihak polis dapat kumpulkan maklumat atau keterangan untuk tindakan selanjutnya.

8) Jika kita yakin dan keadaan mengizinkan, bolehlah kita laksanakan langkah-langkah mengelak dan melarikan diri dari bahaya.

Polis dan Masyarakat bersama memerangi Jenayah.

SUMBER : POLIS DIRAJA MALAYSIA (PDRM)

0 komentar:

Posting Komentar


Top